+48 531 870 090 biuro@mkchemix.com.pl

Naprawa alternatorów – Uszkodzenia i naprawy

Do często występujących uszkodzeń można zaliczyć zużywające się szczotki lub łożyska. Może też dojść do uszkodzenia regulatora napięcia, mostka diodowego, zwarcia wirnika i stojana lub przepalenia się uzwojenia. Do naprawy wszystkich wymienionych usterek konieczne jest wymontowanie i rozebranie alternatora. Należy rozpocząć od zdjęcia paska napędowego, następnie trzeba odłączyć przewody dochodzące do alternatora oraz odkręcić śruby mocujące. Dopiero wtedy można się zabrać do prac naprawczych.

Banc Prova D

BANC PROVA “D” – stoisko do testowania alternatorów i rozruszników

W niektórych przypadkach z naprawą jesteśmy w stanie poradzić sobie sami. Jednak w przypadku uszkodzeń elektrycznych oprócz wiedzy i doświadczenia potrzebne są urządzenia diagnostyczne do zdiagnozowania problemu. W niektórych konstrukcjach alternator wyposażony jest w system chłodzenia cieczą. Zdarza się również, że występuje specjalne sprzęgło w kole pasowym. Jego zadaniem jest zapobieganie szarpaniu paska napędowego podczas wyłączania jednostki napędowej. W obu tych przypadkach wymontowanie alternatora jest trochę bardziej skomplikowane.

Po naprawie i zamontowaniu alternatora trzeba skontrolować, czy działa on prawidłowo. W tym celu należy uruchomić silnik i za pomocą miernika (woltomierza) sprawdzić, czy na klemach akumulatora napięcie elektryczne utrzymuje się w zakresie od 13,8 V do 14,5 V. Jeżeli tak, to wszystko jest w porządku. Jeśli nie, należy skontrolować układ jeszcze raz. Gdy napięcie na klemach będzie przekraczało 14,6 V, dojdzie do opadu masy czynnej z płyt akumulatora. Powoduje to zabarwienie elektrolitu i utratę własności baterii, a co za tym idzie – konieczność wymiany akumulatora.

Zadzwoń teraz, dowiedz sie więcej o naprawie alternatora

Co to jest alternator?

Alternator – prądnica prądu przemiennego, często trójfazowa. Służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. W alternatorze prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana przez wirujące pole magnetyczne wirnika. Stosowany jest powszechnie jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych. Pierwszy alternator skonstruował Nikola Tesla w 1891 i opatentował go w USA pod numerem 447921.

Alternator jest znacznie wydajniejszy i bardziej niezawodny od prądnicy prądu stałego, gdyż w przeciwieństwie do prądnicy główne uzwojenia robocze są w stojanie, a nie w wirniku, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania komutatora. Alternator jest wzbudzany podobnie do prądnicy prądu zmiennego przez uzwojenia wirnika, ale w alternatorze znajduje się jedno uzwojenie nawinięte osiowo, a wykonane z ferromagnetyka elementy kształtują odpowiednio pole magnetyczne w taki sposób, by podczas obrotu wirnika zmieniało się pole magnetyczne przenikające uzwojenia statora (stojana).

Dla zapewnienia współpracy z akumulatorem, który do ładowania wymaga prądu stałego, alternator posiada wbudowany prostownik na diodach krzemowych. Często zawiera też wbudowany regulator napięcia.

Układ prostowania prądu posiada często oddzielne diody do prostowania prądu głównego i oddzielne 3 diody do prostowania prądu używanego do wzbudzania alternatora (alternator 9-diodowy). Układ taki zapewnia, że podczas małych obrotów silnika lub przy włączonej instalacji elektrycznej przy wyłączonym silniku wirnik alternatora nie jest magnesowany i nie pobiera prądu z akumulatora, jak to się dzieje w prądnicach i alternatorach 6-diodowych. W nowoczesnych samochodach układ prostowania i regulator poziomu wzbudzania, zwany regulatorem napięcia, są instalowane w alternatorze.

Obecnie alternatorów używa się znacznie częściej niż prądnic, ponieważ są od nich znacznie lżejsze i zdolne do wytwarzania prądu już przy niewielkiej prędkości obrotowej wirnika.